Κυριακή, 16 Αυγούστου 2009

ΘΕΩΡΙΑ - ΑΝΟΙΓΜΑΤΑ -ΣΙΚΕΛΙΚΗ - ΒΑΡΙΑΝΤΑ ΤΟΥ ΔΡΑΚΟΥ - ΓΙΟΥΓΚΟΣΛΑΒΙΚΗ ΕΠΙΘΕΣΗ


ΣΙΚΕΛΙΚΗ

Η Βαριάντα του Δράκου (The Dragon Variation)


1.ε4 γ5 2.Ιζ3 δ6 3.δ4 γxδ4 4.Ιxδ4 Iζ6 5.Ιγ3 η6 (Διάγραμμα 1)



Διάγραμμα 1
Το ξεκίνημα της βαριάντας του Δράκου


Η βαριάντα του Δράκου στη Σικελική είναι μια πολύ φυσική και λογική εξέλιξη. Ο μαύρος αναπτύσσει τα κομμάτια του στα πιο ενεργά τετράγωνα. Ειδικότερα, ο μαύρος αξιωματικός τους εισέρχεται νωρίς στην διαγώνιο α1-η8 (fianchetto-φιανκέτο) όπου κάνει αισθητή την παρουσία του.

Είναι πιθανόν η βαριάντα να πήρε το όνομά της από την σχήμα που δημιουργούν τα μαύρα πιόνια από την στήλη δ έως την στήλη θ (μοιάζουν με την ουρά δράκου). Το όνομά της είναι επίσης ταιριαστό με τον επιθετικό και δυναμικό τύπο του παιχνιδιού που δημιουργεί.

Ο ‘Δράκος’ έχει εμφανισθεί εδώ περίπου και 130 χρόνια. Χρησιμοποιήθηκε αρχικά γύρω στα 1880 από τον φημισμένο θεωρητικό ανοιγμάτων Louis Paulsen και συνεχίστηκε από τον Harry Nelson Pillsbury, ένα από τους δυνατότερους παίκτες στη αρχή του 20ου αιώνα. Στην εποχή μας έχει οπαδούς σε όλες τις δυναμικότητες των σκακιστών και το 1995 πήρε την ανώτερη σφραγίδα αποδοχής όταν ο Garry Kasparov τον χρησιμοποίησε με μεγάλη επιτυχία στον αγώνα για την ανάδειξη παγκόσμιου πρωταθλητή εναντίον του Vishy Anand.



Η Γιουγκοσλαβική Eπίθεση (The Yugoslav Attack)



Play online chess



1.ε4 γ5 2.Ιζ3 δ6 3.δ4 γxδ4 4.Ιxδ4 Iζ6 5.Ιγ3 η6 6.Αε3

Η τελευταία κίνηση του μαύρου αξιωματικού των Λευκών στο ε3, που συνεχίζει την ανάπτυξή τους στην πλευρά της βασίλισσας, σηματοδοτεί ότι ο Λευκός σκοπεύει να παίξει την Γιουγκοσλαβική επίθεση. Η Γιουγκοσλαβική Επίθεση (μερικές φορές αναφέρεται σαν επίθεση Ράουτσερ –‘Rauzer attack’) εμφανίσθηκε μερικές φορές την δεκαετία του 1930 στην πρώην Σοβιετική Ένωση και αργότερα βελτιώθηκε από κορυφαίους Γιουγκοσλάβους σκακιστές.

Μπορούμε ασφαλώς να πούμε ότι η Γιουγκοσλαβική Επίθεση είναι η απόλυτη δοκιμή του ‘Δράκου’. Ο Λευκός αναπτύσσει γρήγορα την πλευρά της βασίλισσάς του και κάνει ροκέ αρκετά νωρίτερα πριν να στρέψει τις προσπάθειές του με μια προσεκτικά φτιαγμένη επίθεση εναντίον του μαύρου βασιλιά.

6…Αη7
Η επίθεση εναντίον του μαύρου αξιωματικού του Λευκού με 6…Ιη4 είναι μεγάλο λάθος καθώς η απάντηση 7.Αβ5+ κερδίζει υλικό μετά είτε μετά από 7…Ιγ6 8.Ιxγ6 βxγ6 9.Αxγ6+ Aδ7 10.Αxα8 είτε μετά από 7…Αδ7 8.Βxη4 (ο αξιωματικοός στο δ7 είναι καρφωμένος).

7.ζ3
Εμποδίζοντας την ενοχλητική δυνατότητα για …Ιη4 και προετοιμάζοντας τις Βδ2 και 0-0-0.

7…0-0 8.Βδ2 Ιγ6 9.Αγ4Ακόμη μία κύρια δυνατότητα για τον Λευκό είναι το άμεσο 9.0-0-0, μη σπαταλώντας χρόνο για την μανούβρα Αγ4-β3. Αυτό μπορεί να δώσει στον Λευκό σημαντικό χρόνο στο να εκδηλώσει την επίθεσή του. Εντούτοις, αυτό δίνει επίσης και στον Μαύρο την επιπρόσθετη εναλλακτική του άμεσου κτυπήματος στο κέντρο με την κίνηση 9…δ5!?

9…Αδ7 10.0-0-0 (Διάγραμμα 2)



Διάγραμμα 2
Η αρχή της Γιουγκοσλαβικής επίθεσης



Στρατηγική

Ο Λευκός σχεδιάζει τα παρακάτω:

1) Να πιέσει στην στήλη θ με θ2-θ4-θ5, πιθανώς υποστηριζόμενο με η2-η4.
2) Να επιτεθεί εναντίον των κοντινών υπερασπιστών του μαύρου βασιλιά. Ο αξιωματικός στο η7 μπορεί να ανταλλαχθεί με Αε3-η6. Ο Ίππος στο ζ6 μπορεί να ανταλλαχθεί ή να απομακρυνθεί με διάφορους τρόπους όπως Ιδ5 και η4-η5.

Ο Μαύρος σχεδιάζει αντιπαιχνίδι στην πλευρά της βασίλισσας με κινήσεις όπως
...Πα8-γ8, …Ιε5-...Ιγ4, …β7-β5 και …Βδ8-α5. Μερικές φορές ο Μαύρος μπορεί να θυσιάσει ένα πύργο για άλογο με την κίνηση …Πγ8xγ3, διασπώντας την δομή των πιονιών γύρω από τον Λευκό βασιλιά. Αμυντικά, ο Μαύρος μπορεί να διαλέξει να σταματήσει την προέλαση του θ πιονιού του Λευκού με …θ7-θ5. Αν και αυτό επιτρέπει στον Λευκό να συνεχίσει την επίθεσή του με η2-η4, είναι μερικές φορές δύσκολο να διευθετηθεί. Εάν υπάρχει χρόνος ο Μαύρος θα έχει μετακινήσει τον ζ8 πύργο του, πριν να απαντήσει στην πιθανή κίνηση του λευκού Αθ6 με
…Αθ8, έτσι ώστε να μην επιτρέψει στον Λευκό να ανταλλαχθούν οι αξιωματικοί , γιατί ο Μαύρος χρειάζεται τον μαύρο αξιωματικό του που κάνει πολύ καλή δουλειά στην μεγάλη διαγώνιο τόσο επιθετικά όσο και αμυντικά.

Συγκρινόμενη με άλλες βαριάντες του ‘Δράκου’, η Γιουγκοσλαβική Επίθεση είναι κατά πολύ δυναμικότερη και με δυνατότητες περισσότερων τακτικών συνδυασμών. Συνδυασμοί για μάτ και θυσίες είναι συνήθεις καθώς και οι δύο παίκτες μπορούν να επιλέξουν τακτική σύντομης νίκης. Παιχνίδι τακτικής σπάνια εμφανίζεται σε αυτή την βαριάντα, αλλά είναι και αυτό πιθανόν εάν οι βασίλισσες ανταλλαχθούν νωρίς. Αυτό μπορεί μερικές φορές να επιτευχθεί εάν η κίνηση …Βδ8-α5 απαντηθεί με Ιγ3-δ5, προσφέροντας ανταλλαγή στο δ2.


Θεωρητικά

Η Γιουγκοσλαβική Επίθεση είναι θεωρητικά η πλέον πολύπλοκη περίπτωση όλων των ανοιγμάτων. Εάν έχεις τα Μαύρα και επιθυμεί να παίξεις ‘Δράκο’, τότε θα πρέπει να είσαι προετοιμασμένος για όλες τις επιλογές του Λευκού στην Γιουγκοσλαβική Επίθεση. Αυτό σημαίνει πολύ και σκληρή δουλειά, αλλά η ανταμοιβή ενός καλά προετοιμασμένου παίκτη μπορεί να αποφέρει εύκολα κερδισμένους πόντους.



Στατιστικά

Εξαιτίας της έντασης που δημιουργεί, η Γιουγκοσλαβική Επίθεση είναι εξαιρετικά δημοφιλής σε όλα τα σκακιστικά επίπεδα. Το παραπάνω Διάγραμμα 2 έχει εμφανισθεί επακριβώς χιλιάδες φορές στο διεθνές σκάκι. Ο Λευκός επιτυγχάνει νίκη γύρω στο 55% (στοιχεία του 2002 από δύο εκατομμύρια παρτίδες υψηλού επιπέδου), και το πιο εντυπωσιακό είναι ότι το 75% όλων των παιχνιδιών με «Γιουγκοσλαβική» είναι αποφασιστικά (ο μέσος όρος είναι 65%).



Ενδεικτικές παρτίδες

Παρτίδα 1Minic – Lee 1-0Κρακοβία 1964
1.ε4 γ5 2.Ιζ3 δ6 3.δ4 γxδ4 4.Ιxδ4 Ιζ6 5.Ιγ3 η6 6.Αε3 Αη7 7.ζ3 0-0 8.Βδ2 Ιγ6 9.Αγ4 Αδ7 10.0-0-0Ο Μαύρος ήδη ξεκίνησε το αντιπαιχνίδι του στην στήλη γ.
Η κίνηση 10…Βα5 είναι άλλη μια δημοφιλής επιλογή. Σε αυτή την περίπτωση ο Μαύρος σχεδιάζει να μετακινήσει τον ζ πύργο του στο γ8, ώστε να αντιμετωπίσει την κίνηση Αθ6 με την …Αθ8.

11.Αβ3
Λογική συνέχεια, έτσι ώστε ο αξιωματικός να μετακινηθεί εκτός των μαύρων ‘πυρών’ στην στήλη γ.

11…Ιε5
Ανοίγοντας την στήλη γ για τον πύργο και προετοιμάζοντας το …Ιε5-γ4

12. θ4
Ήρθε η ώρα του θ πιονιού! Τώρα ο μαύρος έχει δύο εναλλακτικές λύσεις

12…Ιγ4
Η άλλη εναλλακτική είναι η 12…θ5

13.Αxγ4
Είναι καλύτερο για το λευκό να ανταλλάξει τον άσπρο αξιωματικό του για τον Ίππο, και όχι τον μαύρο του αξιωματικό γιατί τον τελευταίο τον προορίζει για να τον ανταλλάξει τον αξιωματικό στο η7 (με τον ‘αξιωματικό Δράκο’).

13…Πxγ4 14. θ5
Το πιο αργό 14.η4 χωρίς την θυσία του πιονιού είναι επίσης πιθανό

14…Ιxθ5 15.η4
Ο λευκός δηλαδή θυσίασε ένα πιόνι και κέρδισε χρόνο για την επίθεση ‘παιδεύοντας’ τον Ίππο του Μαύρου.

15…Ιζ6 16.Αθ6!? (Διάγραμμα 3)


Διάγραμμα 3
Ο Λευκός προσφέρει ανταλλαγή αξιωματικών


16…Αxθ6Η κίνηση 16…Ιxε4, απελευθερώνοντας την διαγώνιο για τον ‘αξιωματικό Δράκο’ ώστε να επιτίθεται στο δ4, είναι μια θεωρητική σύσταση. Η πείρα (και αναλύσεις με Η/Υ) έδειξε ότι η κρίσιμη κίνηση είναι η 17.Βε3! Πxγ3 (διασπώντας την δομή των πιονιών του αντιπάλου στην πλευρά της βασίλισσας) 18.βxγ3 Ιζ6 19.Αxη7 Ρxη7 με μία πολύ ασαφή θέση:
Ο Λευκός μπορεί ακόμη να επιτεθεί στην θ στήλη, εντούτοις ο βασιλιάς του δείχνει πολύ ‘στον αέρα’ και ο Μαύρος μπορεί να ξεκινήσει επίθεση με …Βα5 και …Πγ8.

Σημειώστε ότι η επιλογή επίθεσης 20.Βθ6+ Ρθ8! 21.η5 Ιθ5 αντιμετωπίζεται από τον Μαύρο για παράδειγμα με: 22.Πxθ5 ηxθ5 23.Πθ1 Πη8 24.Πxθ5 Rη7 και το σχέδιο του Λευκού κατέρρευσε.

17.Βxθ6 Πxγ3Λογική απάντηση. Ο Μαύρος δίνει τον πύργο του για Ίππο έτσι ώστε να εμποδίσει την κίνηση Ιδ5 και καταστρέφοντας την δομή των πιονιών γύρω από τον μαύρο βασιλιά. Αυτό είναι ένα από τα α τυπικά ‘χτυπήματα’ που συμβαίνουν στην βαριάντα του ‘Δράκου’. Βέβαια, στην περίπτωσή μας, ήρθε πολύ αργά.

18. η5Ο λευκός απλά αγνοεί τον μαύρο πύργο, αφού η επίθεσή του στην στήλη θ θα είναι καταστροφική για τον Μαύρο.

18…Ιθ5 (Διάγραμμα 4) 19.Πxθ5!
Με την τελευταία του κίνηση ο Λευκός ‘εξολοθρεύει’ και τον έσχατο υπερασπιστή του μαύρου βασιλιά.



Διάγραμμα 4

19…ηxθ5 20.Πθ1Παρά του ότι ο μαύρος έχει ένα πύργο παραπάνω, δεν έχει ικανοποιητική άμυνα στην θ στήλη, όπου ο λευκός έχει εκδηλώσει την επίθεσή του.

20…Βγ8 ή 20…ζ6 21.η6! θxη6 22.Βxη6+ Ρθ8 23.Πxθ5#

21.Πxθ6 Αζ5 22.εxζ5 Πxγ2+ 23.Ιxγ2 Βxζ5 24.η6! και ο Μαύρος εγκατέλειψε
(Η απέλπιδα προσπάθεια του Μαύρου θα ήταν 24…Βxη6 25.Πη5 αφήνοντας τον στην συνέχεια χωρίς βασίλισσα, πίσω στο υλικό και χωρίς ελπίδα).