Τετάρτη, 27 Ιουνίου 2012

ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΡΟΤΥΠΑ - ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ


 Τα  Σχολεια Αριστειας  και η εφαρμογη του νομου λειτουργιας τους.


Ο νόμος 3966 / 2011 του Υπουργείου Παιδείας για το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των Πρότυπων - Πειραματικών Σχολείων σκόρπισε αισιοδοξία στην εκπαιδευτική κοινότητα, η οποία είδε μέσα από την αναβίωση του θεσμού έναν αναβαθμισμένο ρόλο για τη δημόσια παιδεία. Ωστόσο, ένα χρόνο μετά την ψήφιση του, πολλές από τις διατάξεις του νόμου παραμένουν στα χαρτιά. Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί εκτιμούν ότι το πλέγμα των διατάξεων του θεσμικού πλαισίου, κινείται στη σωστή κατεύθυνση, προβλέποντας έναν ενισχυμένο και σε μεγάλο βαθμό αυτόνομο ρόλο για τα Πρότυπα - Πειραματικά Σχολεία, κάνοντας ταυτόχρονα λόγο για επιβεβλημένη ανάγκη τροποποιήσεων και εξειδικεύσεων επιμέρους ζητημάτων του σχετικού νόμου.




Το πρότυπο-πειραματικό Γυμνάσιο της "Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης"





















Η είσοδος των σχολείων (Γυμνασίου-Λυκείου) της Ευαγγελικής Σχολής






















Η απόφαση αναστολής για ένα χρόνο της ρύθμισης αναφορικά με τη διεξαγωγή εξετάσεων για την εισαγωγή των υποψηφίων σε πρότυπα - πειραματικά γυμνάσια και λύκεια, στο πλαίσιο σχετικής τροπολογίας, φαίνεται να έχει προβληματίσει τους εκπροσώπους των σχολείων.





«Όλα ήταν έτοιμα. Οι επιτροπές, τα θέματα των εξετάσεων, το εκπαιδευτικό προσωπικό. Σε πρώτο στάδιο θα λειτουργούσαμε με το υπάρχον εκπαιδευτικό προσωπικό και το δεύτερο χρόνο θα γινόταν η επιλογή με πιο αυστηρά κριτήρια, ώστε να εφαρμοστούν όλα τα νομοθετικά κριτήρια για την δημιουργία σχολείων αριστείας», δήλωσε ο Μάριος Μπαχάς, Πρόεδρος του Συνδέσμου Αποφοίτων Βαρβακείου και πρόσθεσε: «Δυστυχώς η στάση του κ. Μπαμπινιώτη μας απογοήτευσε, καθώς απέδειξε ότι η φιλοσοφία του απέχει από τη φιλοσοφία της ύψιστης δωρεάν παιδείας που εμείς πρεσβεύουμε».
«Το σχολείο είχε προετοιμαστεί για τη διεξαγωγή εξετάσεων για την εισαγωγή των υποψηφίων. Εμείς ήμασταν έτοιμοι. Το επιστημονικό Συμβούλιου του σχολείου (ΕΠΕΣ) είχε αρχίσει να προετοιμάζει τις εξετάσεις», δηλώνει χαρακτηριστικά η Μαρία Μωραΐτη, διευθύντρια Γυμνασίου του Βαρβακείου. Την ετοιμότητα του Βαρβακείου να λειτουργήσει σύμφωνα με τις προϋποθέσεις που ορίζει ο νέος νόμος, πιστοποιεί από την πλευρά του και ο Λεωνίδας Μάντζος, διευθυντής του Λυκείου του Βαρβακείου.

Από την πλευρά του, ο Μιχάλης Άνθης, Διευθυντής Γυμνασίου της Ιωνιδείου, σημειώνει ότι οι εξετάσεις αν δεν γίνονταν σωστά και οργανωμένα θα δημιουργούσαν προβλήματα. «Η Διοικούσα Επιτροπή Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων (ΔΕΠΠΣ) λειτούργησε με σοβαρότητα και δε διακινδύνευσε μία αποτυχία. Καθοριστικό ρόλο στη διεξαγωγή των εξετάσεων παίζει η ποιότητα των θεμάτων, τα οποία πρέπει να ανταποκρίνονται στο πλέγμα των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων. Συμμετείχα στην Επιτροπή των θεμάτων και εκ των έσω μπορώ να πω ότι δεν είχε γίνει η κατάλληλη προεργασία», δηλώνει χαρακτηριστικά ό ίδιος και προσθέτει ότι αν η πρώτη χρονιά εξετάσεων αποτύγχανε, ο νόμος θα ήταν δύσκολο να εφαρμοστεί την επόμενη χρονιά. «Χρειάζεται μία πολύ καλή προετοιμασία για να γίνουν σωστά οι εξετάσεις, με σταθερά και σίγουρα βήματα και όχι με παρακινδυνευμένες κινήσεις», καταλήγει ο ίδιος.  
Παράλληλα, εκτιμά ότι θα ήταν καλύτερο αν οι εξετάσεις πραγματοποιούνταν από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, χωρίς να ακολουθεί δεύτερος κύκλος εξετάσεων των μαθητών για τη μετάβασή τους στο Λύκειο. Το πρόγραμμα των μαθητών είναι επιβαρυμένο και δεν χρειάζεται να υπάρχει το άγχος των εξετάσεων καθ’ όλη τη διάρκεια της φοίτησής τους, υπογραμμίζει ο κ. Άνθης.

                      Η Ιωνίδειος Σχολή Πειραιά 

Η απόφαση της αναστολής για ένα χρόνο της ρύθμισης των εξετάσεων για την εισαγωγή των υποψηφίων  στα  Πρότυπα Πειραματικά γυμνάσια και λύκεια βρίσκει σύμφωνο και το Νίκο Λινάρδο, Διευθυντή Γυμνασίου της Ευαγγελικής Σχολής (η οποία ειρήστω εν παρόδω είναι το παλαιότερο εν λειτουργία εκπαιδευτικό ίδρυμα της Ελληνικής Παιδείας, αφού το 2033 συμπληρώνονται 300 χρόνια από την ίδρυσή της σχολής στη Σμύρνη της Μ. Ασίας), καθώς όπως υπογραμμίζει ο ίδιος, η ΔΕΠΠΣ δεν ήταν έτοιμη να δώσει απαντήσεις σε οργανωτικά ζητήματα, όπως για παράδειγμα για το πού θα στεγαστούν οι υποψήφιοι, πώς θα γίνει η επιτήρηση των εξετάσεων κλπ.
«Υπάρχει δισταγμός για τη διεξαγωγή εξετάσεων. Από μία κατάσταση που είχαμε συντονισμό από το υπουργείο, θα πηγαίναμε σε μία κατάσταση που το κάθε σχολείο θα αυτενεργούσε. Υπήρξε λοιπόν, μία διστακτικότητα από το υπουργείο Παιδείας και την ΔΕΠΠΣ, η οποία τασσόταν υπέρ μίας κεντρικής νόρμας για την εισαγωγή των υποψηφίων», σημειώνει ο Σπύρος Αβραμιώτης, διευθυντής Λυκείου της Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά. Ταυτόχρονα επισημαίνει ότι υπήρξε απογοήτευση στους γονείς, οι οποίοι επιθυμούσαν την εισαγωγή των παιδιών τους στα πρότυπα πειραματικά σχολεία με αξιοκρατικά κριτήρια.


Την ίδια στιγμή, η πλειονότητα των εκπροσώπων των Πρότυπων - Πειραματικών Σχολείων διακατέχεται από την κοινή πεποίθηση ότι η μέθοδος των εξετάσεων θα αναβαθμίσει το επίπεδο των μαθητών που θα εισάγονται στα σχολεία και συνακόλουθα θα συμβάλλει στην βελτίωση του επιπέδου των παρεχόμενων μαθημάτων.
«Η παλιά διαδικασία της κλήρωσης δεν έδινε το στοιχείο της αριστείας. Η φιλοσοφία του νόμου είναι οι άριστοι μαθητές να μπορούν να σπουδάσουν, χωρίς να πηγαίνουν σε ιδιωτικό σχολείο. Οι εξετάσεις θα ανεβάσουν το επίπεδο των μαθητών, καθώς θα εισαχθεί ένα πλαφόν, δηλαδή οι μαθητές που θα γίνονται δεκτοί θα βρίσκονται από ένα επίπεδο και πάνω», σημειώνει ο Στρατής Βογιάννης, διευθυντής Λυκείου της Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης. Ωστόσο, διευκρινίζει ότι η έννοια της αριστείας δεν θα πρέπει να ερμηνεύεται στενά. Η αριστεία θα πρέπει να συνδέεται με την έννοια του ταλέντου και των ιδιαίτερων κλίσεων των μαθητών, όπως επισημαίνει ο ίδιος.
Από την πλευρά της, η Διευθύντρια Γυμνασίου του Βαρβακείου εξηγεί πώς η εισαγωγή μαθητών που θα βρίσκονται από ένα επίπεδο και πάνω, θα δώσει τη δυνατότητα στους διδάσκοντες να προσφέρουν στην τάξη το εκατό τοις εκατό των δυνατοτήτων τους. «Το δυναμικό των καθηγητών είναι πολύ υψηλό, αλλά δεν μπορεί να αποδώσει τα μέγιστα, καθώς το ενδοσχολικό δείγμα είναι τυχαίο. Το εκπαιδευτικό δυναμικό υπάρχει. Αν γίνει και μία επιλογή μαθητών, τότε το επίπεδο του μαθήματος θα ανέβει. Με αυτό τον τρόπο, οι μαθητές που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να φοιτήσουν σε ακριβά ιδιωτικά σχολεία, θα μπορούν να αποκτήσουν υψηλής ποιότητας μόρφωση δωρεάν», δηλώνει χαρακτηριστικά η ίδια, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι το σύστημα των εξετάσεων θα λειτουργήσει προς όφελος των μαθητών και του κοινωνικού συνόλου.

                     Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Βαρβακείου

Ένα ακόμη ζήτημα που ανέδειξαν οι εκπρόσωποι των σχολείων αναφορικά με το θεσμικό πλαίσιο του νέου νόμου είναι το θέμα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού προσωπικού, καθώς ήδη έχει δημιουργηθεί ένα αίσθημα καχυποψίας στους κόλπους των εκπαιδευτικών. 


Αναφερόμενη στο ζήτημα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού προσωπικού, η κα. Μωραΐτη, σημειώνει ότι το εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου έχει ήδη αξιολογηθεί, γιατί έχει οργανική θέση και προσθέτει ότι πρόκειται για ανθρώπους που μπορούν να προσφέρουν πολλά στη δημόσια παιδεία. Διευκρινίζει ωστόσο, ότι η αξιολόγηση θα πρέπει να γίνεται στο πλαίσιο της παραγωγής έργου.


Στο ίδιο μήκος κύματος, ο διευθυντής του Λυκείου του Βαρβακείου δηλώνει ότι το εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου είναι αξιολογότατο και ότι η διαδικασία αξιολόγησης δεν αναμένεται να τροποποιήσει τη σύνθεσή του.

Από την πλευρά του, ο Γιώργος Αρώνης, αντιπρόεδρος του Συλλόγου Αποφοίτων της Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης, αναφέρει ότι κάποιοι καθηγητές από το διδακτικό προσωπικό του σχολείου, δέχθηκαν να παραιτηθούν από τα καθήκοντά τους, ώστε το σχολείο να επανδρωθεί με καθηγητές που θα πληρούν όλα τα τυπικά προσόντα που προβλέπει ο νόμος σχετικά με τους διδάσκοντες των πειραματικών λυκείων, θέτοντας το δημόσιο αγαθό της παιδείας υπεράνω του προσωπικού του οφέλους.
«Ένα κομμάτι είναι τα τυπικά προσόντα, τα οποία είναι και ουσιαστικά, τεκμαίρονται και είναι εύκολα μετρήσιμα. Από την άλλη, δεν αμφισβητείται ότι θα πρέπει να υπάρχει μία αξιολόγηση στην πράξη, μέσα από την προσφορά του διδάσκοντος στην τάξη, κάτι το οποίο προβλέπεται και από το νόμο. Νομίζω ότι η πλειονότητα των καθηγητών ζητά και τα δύο», δήλωσε στον ΣΚΑΪ ο διευθυντής Λυκείου της Ιωνιδείου Σχολής.
 Ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, πρόεδρος του Συλλόγου Αποφοίτων της Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης θέτει στο προσκήνιο το θέμα της οργάνωσης των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων, επισημαίνοντας ότι ένα χρόνο μετά την ψήφιση του νόμου τα σχολεία εξακολουθούν να εμφανίζουν αδυναμίες διοικητικής στελέχωσης, εξαιτίας της καθυστέρησης του υπουργείου Παιδείας να προβεί στο διορισμό των αντίστοιχων οργάνων.
Στο ίδιο μήκος κύματος ο διευθυντής  του Λυκείου της Ευαγγελικής Σχολής εξαρτά την επιτυχία του νόμου από τη διοικητική στήριξη των σχολείων στο νέο αυξημένο έργο τους. Στο σημείο αυτό, υπενθυμίζεται ότι ο νόμος προβλέπει τη διοικητική στελέχωση των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων με έναν ψυχολόγο, δύο διοικητικούς υπαλλήλους ΔΕ κατηγορίας και έναν κλητήρα − επιστάτη − φύλακα − νυκτοφύλακα κατηγορίας Υ.Ε. (Άρθρο 49).

Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο κ. Βογιάννης, στην Ευαγγελική Σχολή Σμύρνης, όχι μόνο δεν τοποθετήθηκαν καινούριοι διοικητικοί υπάλληλοι, αλλά δεν αναπληρώθηκαν ούτε οι θέσεις όσων υπαλλήλων έφυγαν με σύνταξη. Ο ίδιος συμπληρώνει ότι έχει θέσει τους αρμόδιους προ των ευθυνών τους, χωρίς ωστόσο να πάρει απάντηση. Σύμφωνα με τον ίδιο, θα μπορούσαν να βρεθούν ακόμη και οικονομικά πιο συμφέρουσες λύσεις, μεσούσης της κρίσης, οι οποίες θα δίνουν μία «ανάσα» στα σχολεία, χωρίς να επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό. Για παράδειγμα, ο κ. Βογιάννης προτείνει το διοικητικό προσωπικό που θα στελεχώσει τα σχολεία να προέλθει από μετάταξη ή να διοριστεί ένας κοινός κλητήρας για τα σχολεία που συστεγάζονται.


Την ανάγκη οργανωτικής και διοικητικής στήριξης των σχολείων υπογραμμίζει και ο κ. Αβραμιώτης: «Στα Λύκεια από τον Απρίλιο ασχολούμαστε με την προετοιμασία των πανελλαδικών εξετάσεων. Αυτή την περίοδο, μόλις ολοκληρώθηκαν οι πανελλαδικές και μέχρι τις 20 Ιουνίου λειτουργούμε ως κέντρο επαναληπτικών εξετάσεων. Ήδη, ο φόρτος εργασίας είναι τεράστιος. Αν παράλληλα, είχαμε και τις εσωτερικές εξετάσεις εισαγωγής των υποψηφίων δεν ξέρω αν θα μπορούσα να ανταπεξέλθω».
Ο ίδιος αναφέρεται και σε ένα άλλο ζήτημα, το οποίο φέτος δεν ελήφθη υπόψη, αλλά θα κληθούν να αντιμετωπίσουν τα σχολεία από τη στιγμή που θα τεθεί σε ισχύ η ρύθμιση των εξετάσεων για την εισαγωγή των υποψηφίων στα Πρότυπα - Πειραματικά σχολεία. Ο κ. Αβραμιώτης θέτει στο προσκήνιο κάποιες οργανωτικές πτυχές της διαδικασίας των εξετάσεων και εκφράζει τον προβληματισμό του για το τι θα συμβεί σε περίπτωση που οι υποψήφιοι μαθητές που επιθυμούν να φοιτήσουν στο σχολείο ξεπερνούν τον αριθμό εκείνων που μπορεί το σχολείο να στεγάσει.


Για διοικητική αποδυνάμωση των σχολείων κάνει λόγο η κα. Μαρία Μωραΐτη, διευθύντρια Γυμνασίου του Βαρβακείου. «Δεν ξέρουμε τι αρμοδιότητες έχει το Επιστημονικό Εποπτικό Συμβούλιο (ΕΠ.Ε.Σ.), ποια είναι τα καθήκοντα του διευθυντή. Έρχεται κάτι καινούριο να αντικαταστήσει κάτι άλλο, χωρίς να προβλέψει τις αρμοδιότητες της διοίκησης», σχολιάζει η ίδια, υπογραμμίζοντας την ανάγκη τροποποιήσεων, ώστε να ξεκαθαρίσει το τοπίο. Την ίδια στιγμή, η κα. Μωραΐτη εκτιμά ότι οι αυξημένες αρμοδιότητες που προβλέπει ο νόμος για το εκπαιδευτικό προσωπικό, οι οποίες ωστόσο δεν συνοδεύονται από την αντίστοιχη οικονομική ενίσχυση του μισθού τους, θα λειτουργήσει ως αντικίνητρο για το εκπαιδευτικό προσωπικό. «Έχουμε αυξημένες αρμοδιότητες, το ωράριό μας επεκτείνεται, χωρίς να αμειβόμαστε γι’ αυτό. Κάποιοι συνάδελφοι με προσόντα, θα αποφασίσουν να φύγουν», λέει χαρακτηριστικά η ίδια. 

Την αναγκαιότητα στήριξης του εκπαιδευτικού προσωπικού των σχολείων, επισημαίνει και ο διευθυντής Λυκείου της Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης, σχολιάζοντας ότι η αύξηση του ωραρίου των καθηγητών θα πρέπει να συνοδεύεται από αντίστοιχη ενίσχυση των απολαβών τους, κάτι που ο νόμος αφήνει να εννοηθεί χωρίς ωστόσο να έχει πραγματοποιηθεί. «Ένας καθηγητής που εργάζεται σε Πρότυπο Πειραματικό Σχολείο, δεν έχει κάποιο κίνητρο παραπάνω από τον καθηγητή που δουλεύει στο δημόσιο σχολείο. Επιπλέον, σε μισό χρόνο θα  ξεκινήσει η αξιολόγησή τους, καθώς στο πλαίσιο του νέου νόμου καταργείται η οργανική τους θέση. Αν το προσωπικό δεν έχει καλή ψυχολογία, τα πράγματα είναι δύσκολα».

Προχωρώντας σε μία συνολική αποτίμηση του νέου θεσμικού πλαισίου για τα Πρότυπα – Πειραματικά σχολεία, ο Νίκος Λινάρδος, διευθυντής Γυμνασίου της Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης, εκτιμά ότι ο νόμος δίνει αυτονομία στα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία και φιλοδοξεί να τα καταστήσει ακαδημαϊκά κέντρα μίας ευρύτερης περιοχής, γεγονός ωστόσο, που προϋποθέτει την οργανωτική και οικονομική στήριξη των εν λόγω σχολείων. «Ο νόμος μεταβιβάζει μία σειρά από αρμοδιότητες στα πρότυπα σχολεία, οι οποίες ωστόσο συνοδεύονται από κάποιες προβλέψεις, όπως είναι η τοποθέτηση ψυχολόγου και διοικητικών υπαλλήλων ύστερα από απόφαση του υπουργείου Παιδείας, τα οποία δυστυχώς δεν έχουν προχωρήσει».


Για ένα νόμο που δίνει προοπτική στο σχολείο κάνει λόγο και ο Μιχάλης Άνθης, Διευθυντής Γυμνασίου της Ιωνιδείου. «Η αυτονομία, διδακτική, γνωστική και διοικητική, δίνει μεγάλη ελευθερία κινήσεων, αρκεί ο νόμος να εφαρμοστεί σωστά. Το πνεύμα του νόμου κινείται στη σωστή κατεύθυνση, αλλά χρειάζονται κάποιες τροποποιήσεις σε επιμέρους ζητήματα».
Η Ιωνίδειος ήταν έτοιμη να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του νόμου, υπογραμμίζει ο  κ. Κώστας Μπουρλετίδης, πρόεδρος του Συλλόγου Αποφοίτων της Ιωνιδείου, σημειώνοντας ωστόσο ότι η καθυστέρηση της διαδικασίας έγκρισης των σχολείων που δικαιούνται να λειτουργούν ως πρότυπα πειραματικά υπό το πρίσμα του νέου νόμου προκάλεσε μεγάλη αβεβαιότητα σε μαθητές και γονείς.
Εξίσου προβληματική υπήρξε και η διαδικασία ορισμού των μελών των Επιστημονικών Εποπτικών Συμβουλίων στα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία, προσθέτει ο ίδιος και καταλήγει ότι οι καθυστερήσεις αυτές δεν υποκρύπτουν κάποιο δόλο από την πλευρά του υπουργείου, αλλά δηλώνουν την απροθυμία των ιθυνόντων να πάρουν οποιοδήποτε ρίσκο, που ενδεχομένως να έθετε εν αμφιβόλω το νομοθέτημα εν τη γενέσει του. Ο ίδιος επισημαίνει ότι το υπουργείο Παιδείας κωφεύει μπροστά στις προτάσεις των σχολείων για βελτίωση του νόμου και συχνά εγκλωβίζεται σε μία γραφειοκρατική λογική, η οποία δε δίνει στα σχολεία τη δυνατότητα να αναπτύξουν τη στρατηγική που επιθυμούν.
«Βλέπω ένα νόμο, που δημιουργεί την εικόνα ενός σχολείου, το οποίο έχει τη δυνατότητα να αυτενεργήσει, να βρει πόρους, να κάνει συνεργασίες με ΑΕΙ. Ταυτόχρονα όμως, υπάρχει μια ορμή προς την κατεύθυνση της γραφειοκρατίας που μας πάει πίσω», δηλώνει  από την πλευρά του ο Στρατής Βογιάννης, διευθυντής Λυκείου της Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης. «Μπορούμε μέσα από το θεσμό, να αναβαθμίσουμε τη δημόσια παιδεία. Και είναι λογικό ένας καινούργιος νόμος στην αρχή να έχει κάποια προβλήματα. Το ζήτημα είναι τα προβλήματα αυτά να μην μας κρατάνε πίσω. Εμείς ήδη εφαρμόζουμε το νόμο. Μιλάμε με πανεπιστήμια, έχουμε βρει φόρμουλες συνεργασίας. Θα πρέπει όμως και η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να στηρίξει το θεσμό», επισημαίνει ο κ. Βογιάννης.


Αν και σε γενικές γραμμές, οι εκπρόσωποι των σχολείων εκτιμούν ότι τα προβλήματα οφείλονται στην καθυστερημένη αντίδραση του Υπουργείου σε ορισμένα ζητήματα που χρήζουν τροποποιήσεων, δεδομένης και της πολιτικής συγκυρίας, κάποιοι εξ’ αυτών θεωρούν ότι και τα ιδιωτικά σχολεία προσπαθούν να εμποδίσουν την εφαρμογή του νόμου, φοβούμενα τον ανταγωνισμό που θα προκληθεί από τη δημιουργία δημόσιων σχολείων με υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Ωστόσο, είναι στο χέρι του αρμόδιου Υπουργείου, να στηρίξει έναν νόμο που ψηφίστηκε από τη Βουλή και που όπως επισημαίνουν οι εκπαιδευτικοί θα αναβαθμίσει τη δημόσια παιδεία και θα δώσει τη δυνατότητα σε παιδιά ανεξαρτήτως κοινωνικής τάξεως να ακολουθήσουν μία επιτυχημένη σταδιοδρομία στο Πανεπιστήμιο.

Η παρούσα ανάρτηση είναι προσαρμοσμένη αναδημοσίευση από το blog του ΣΚΑΪ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: